සියලුම වාර්තා බරපතළ ලෙස සැලකිල්ලට ගෙන, විමර්ශන කටයුතු සිදුකර, අවශ්ය පියවර ගත යුතු ය. බොහෝ සිසුන් මෙවැනි කරදරයකට හසු වූ විට ඒ ගැන වාර්තා කිරීමට බිය වේ. ගැහැණු ළමයෙක් බොහෝ කාලයක් තිස්සේ මෙවැනි හිංසනයන්ට භාජනය වුවත්, මෙය පැවසූ විට තම දෙමාපියන් තමන්ට සමාජ ජාල වෙබ් අඩවි භාවිතය තහනම් කරනු ඇතැයි බියෙන් එය නොපවසයි.
මෙවැනි දේකට හසුවූ තැනැත්තෙකුට බැනීමෙන් වළකින්න. ඒ පිළිබඳ වාර්තා කිරීමට ධෛර්ය ලබා දෙන්න. මීට පෙර වාර්තා නොකළේ ඇයි දැයි යන්න ඇසීමෙන් වළකින්න. ඔහු ආරක්ෂිත බව හඟවා උපදෙස් ලබා දෙන්න. ඔබ මෙය වාර්තා නොකරන බවටත්, හිංසා කළ තැනැත්තාට දැනගන්නට නොතබන බවටත් සහතික වන්න.
මෙවැනි දේකට හසුවූ තැනැත්තෙකුට බැනීමෙන් වළකින්න. ඒ පිළිබඳ වාර්තා කිරීමට ධෛර්ය ලබා දෙන්න. මීට පෙර වාර්තා නොකළේ ඇයි දැයි යන්න ඇසීමෙන් වළකින්න. ඔහු ආරක්ෂිත බව හඟවා උපදෙස් ලබා දෙන්න. ඔබ මෙය වාර්තා නොකරන බවටත්, හිංසා කළ තැනැත්තාට දැනගන්නට නොතබන බවටත් සහතික වන්න.
හිංසා කළ තැනත්තා ඉදිරියේ කෝපයෙන් කටයුතු සිදු නොකළ යුතු අතර වැඩිහිටියන් සමඟ විවෘත සංවාදයක් පවත්වා ගත යුතු ය. පෙරලා සටන් කිරීමෙන් වළකින ලෙස ද දැනුවත් කළ යුතු ය. බොහෝ සයිබර් හිරිහැර මගින් විශාල මානසික බලපෑමක් සිදු නොකරයි. නමුත් මෙවැනි දේකින් කම්පනයට හෝ මානසික පීඩනයකට ලක්වූයේ නම් ඔවුන් පාසල් උපදේශකවරයකු හෝ මනෝ වෛද්යවරයෙකු වෙත යොමු කළ යුතු ය.
මෙවැනි ප්රශ්නයක් විසඳීමේ දී හිරිහැර කරන තැනැත්තාගේ හැසිරීම පිළිබඳව අවධානය යොමු කළ යුතු ය. බොහෝ විට ඔවුන් මෙවැනි දේකට පෙළඹෙන්නේ ඔවුන්ගේ යම්කිසි අවශ්යතාවයක් සපුරා ගැනීම සඳහා ය.
- සම වයසේ කණ්ඩායම්වල අවධානය, කීර්තිය, ප්රශංසාව, පිළිගැනීම ලබාගැනීම.
- අන් අයට නින්දා, අපහාස සිදුකර ඔවුන් ව පාලනය කිරීම.
- සමාජ, සංස්කෘතික, මානසික හෝ භෞතික වෙනස්කම් පිළිබඳ අවබෝධයක් නොමැතිවීම.
මෙවැනි හිංසනයන්ට භාජනය වූ ළමුන් පිළිබඳ අවධානයෙන් සිටිය යුතු ය. ඔවුන් පිළිබඳ නිරීක්ෂණය කරන බව ඔවුන් ම දැකගත යුතු ය. ඔවුන්ගේ අනාගත ප්රතිඵල ගැන තහවුරු කළ යුතු ය.
තම දරුවා විඳින ඕනෑම හිරිහැර තත්ත්වයක් පිළිබඳ දෙමාපියන් දැනුවත් විය යුතු ය. ඔවුන් එම තත්ත්වයන්ගෙන් මුදාගැනීමේ ප්රධාන භූමිකාව ඇත්තේ ද ඔවුන් අත ය.
No comments:
Post a Comment